Dag 16 Gettysburg - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Yvonne Bers - WaarBenJij.nu Dag 16 Gettysburg - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Yvonne Bers - WaarBenJij.nu

Dag 16 Gettysburg

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

30 Juli 2017 | Verenigde Staten, New York

Nee, ik had gisteren niet te diep in het glaasje gekeken, maar bij nader inzien zaten er toch nog wel wat spelfouten in. Tja, vakantie hè, dan functioneren mijn hersenen niet zo haha. Ten eerste gaan we vandaag naar Gettysburg (en niet Gettsyburg) en de chocolade is van Hershey’s (en niet Hersley) . Tis maar dat jullie het weten.
Vanochtend was boerin Eva al heel snel aangekleed. Dit omdat ze nog heel graag even afscheid wou nemen van haar geitjes. En ze had weer geluk, ze mocht ze ook nog mee eten geven. Haar dag kon al niet meer stuk. Daarna op weg naar onze laatste eindbestemming. Onderweg kwamen we boerderijen tegen van de Amish. Even twijfelde we nog om daar langs te gaan, maar wat wij lazen aan recensies krijg je vaak een soort “Joop van de Ende show” te zien en dat is niet wat wij willen. En aapjes kijken op het platteland vind ik ook niet kunnen. We zijn onderweg al vaker Amish mensen tegengekomen. Je herkent ze natuurlijk aan hun haardracht (pispottenkapsel volgens sommige onder ons) en altijd in het zwart of donker gekleed. Een heel apart volk qua uiterlijk, maar super vriendelijk. Dan maar door naar Hershey’s Chocolate World. Daar aangekomen mogen we met de camper bijna voor de deur parkeren. Niet omdat er niets te doen is, maar daar zijn nou eenmaal de parkeerplaatsen voor bussen en rv’s. Je kan niet alleen naar de winkel, fabriek, film, dierentuin en museum, er is ook een heus Hershey’s pretpark. Dit slaan we over, aangezien we in Orlando ook al naar een pretpark gaan en papa vandaag heel graag naar Gettysburg wil. Hershey’s is 1 van werelds grootste chocoladeproducent. Wij hadden het nog nooit op, maar voor alles moet de eerste keer zijn en dat wordt dan vandaag. Eenmaal binnen kijk je je ogen uit, overal waar je kijkt chocolade. En wat blijkt, zij zijn ook de maker van de Kitkat en de Rolo !! Vooral dat laatste is mama’s favoriet. Helaas kunnen we geen eigen reep maken, want dan zouden we 2.5 uur moeten wachten en waren we $ 36,- per persoon armer en dat hebben we er niet voor over. Dus dan maar gewoon wat lekkere dingen inslaan. De cassiere sluit af met: Have a sweet day ! Nou, dat is toepasselijk.
’s-Middags gaan we op weg naar Gettysburg. Daar vond in 1863 de bloederigste veldslag plaats tussen de noordelijke en zuidelijke staten. Papa vindt dit super interessant en ook Tom en Loes kennen het van de serie North & South. We beginnen met een film, deze is door Morgan Freeman ingesproken. Dit, zodat ook ons Eva een beetje begrijpt wat ze nu allemaal te zien krijgt. Na de film gaan we naar het Cyclorama Center. Hier sta je midden in de veldslag met helemaal rondom het slagveld. Hier wordt verteld wat er gebeurde en hoor je de kanonschoten en paniek. Na een rondje museum gaan we naar buiten waar je een route kan volgen over het slagveld. Erg indrukwekkend om te zien en ook alle kinderen vonden het heel interessant, dus de geschiedenisles was geslaagd. Rond half 6 op zoek naar de camping. Daar aangekomen, komt altijd het meest vervelende van de vakantie….inpakken. Morgen moeten we nog zo’n 150 kilometer rijden naar het camperverhuurbedrijf en dan gaan we met een taxi naar het hotel. Maar binnen korte tijd zit alles in de tassen en hebben we een kliekjesmaaltijd. Even de camper poetsen (volgens mij is hij schoner dan toen we hem kregen) en nu nog even lekker buiten zitten. Gewoon omdat het kan 

• 31 Juli 2017 - 22:05

Opa Van Bers:

Een geschiedenisles in de vakantie moet kunnen, het is allemaal nieuw maar wel interessant geniet er nog van . groetjes opa.